Szentháromság szobor – Extra
Szentháromság szobor - EXTRA
Szentháromság helytörténeti tematikus séta extra helyszíne
Szentháromság szobor
Bár a sétán a Szentháromság szoborról nem esett szó, a pestis utóéletéhez, az emlékezéshez szervesen kapcsolódik, mi sem hagyhattuk ki a felsorolásból. Elsőként Juhász István írását ajánljuk, ami az építés körülményeit, az építő személyét veszi górcső alá:
Szerte az országban, városaink és falvaink tereit vagy utcáit segítőszenteket és vértanúkat ábrázoló fogadalmi emlékek díszítik. Egyes helyeken művészi színvonalú, másutt bájosan naív megfogalmazású szobrászati műveket találunk. Közterületeken való létesítésük a török uralom megszűnése után vált szokássá. Először csak elvétve, s elsősorban gazdag mecénások vagy kegyurak megrendelései alapján készültek. Majd az 1709-11 közötti országos pestisjárvány után már általánossá váltak, s legtöbbször adakozásból, vagy a községi-városi forrásokból valósultak meg.
Létesítésüknek célja a bajbajutottak fogadalmának beváltása és a sors újabb csapásainak elhárítása volt.
A mai járókelőknek már úgy tűnik, hogy ezek a szobrászati művek csupán az elmúlt századok hitéletének dokumentumai.
Van olyan település, ahol a most élők emlékezete már nem is sejti, hogy a naponta látott utcai vagy főtéri szobor évszázadokkal ezelőtt elhalt elődök félelmetes tragédiájáról is tudósít. Lehet, hogy egyes helyeken még tisztán feldereng valami a katasztrofális múltból, másutt viszont még a töredékesen élő ismeretanyag is csak elferdítve bukkan elő, ha a fogadalmi emlékek eredetéről esik szó.
Közegészségügyünk mai színvonala mellett egy-egy kontinensre kiható pusztító járványról már alig érkezik hozzánk tudósítás. Ázsia vagy Afrika elmaradott népeinél és primitív körülmények között élő törzseinél ennek ellenére még előfordulhatnak nagyobb emberáldozatot kívánó fertőzéses megbetegedések, de a pestisről már egyáltalán nem, a koleráról pedig csak elvétve hallhat valamint a ma élő nemzedék. Rettenetes pusztításuk emlékét elfakult írások őrzik a levéltárakban, másutt a temetői kőtárak ritka érdekességű darabjai között helyenként „pestises” sírkövek is előfordulnak, mégis a fogadalmi emlékek vagy „pestis oszlop”-ok idézik fel leginkább döbbenetes módon az emberiség egykori rémeit. Ilyen „pestis oszlop” a kecskeméti színház előtt álló szentháromság szobor is, amely már 238 éve dacol a pusztító idővel. (…)
Ma már ezt a 238 éves emlékszobrot általában a Szt. Háromság kultusz dokumentumának tekintik, pedig a Lestár tér felőli kronosztikon magyarra fordított szövege pontos felvilágosítást ad és egyben kifejezésre juttatja a szobor fogadalmi emlék jellegét is.
„Kecskemét mezőváros lakosai kegyes fogadalomból emeltették a ragályos dögvésztől megmenekülésük emlékére.”
A feliratban a római számoknak is megfelelő betűk magasabbak a többinél, s ezeket összeadva kapjuk meg az 1742-es évszámot, a szobor felállításának idejét.
Ez a kőbe vésett üzenet egyértelműen arra utal, hogy a pestisnek ezt a monumentális emlékét vallásfelekezetre való tekintet nélkül, a város lakosai állították. Nem cáfolja ezt az állítást a szobor színház felőli emléktáblájának szövege sem. „Annak az évnek emlékére, igazságos szent Isten vedd kegyesen tieidnek kegyes fogadalmát, s egek hatalmas királya, távolítsd el tőlünk a mirigyhalált.”
A szobor harmadik oldalába beépített tábla szövege is a város egész lakosságát nevezi meg építtetőként: „Abban az évben állította neked Krisztus ezt az emlékszobrot az áhitatos keresztény nép, midőn esedezésére csodaszerűleg életben megtartottad.”
Ezek a szövegek kétségtelenül általánosítanak, mert építtetőként „Kecskemét mezőváros lakosait” és a „keresztény nép”-et említik, bár a fogadalmi emléken levő Szt. Háromság szoborcsoport Mária és a szentek mégis arra utalnak, hogy a szobrot kifejezetten a katolikus hívek buzgósága és anyagi áldozata hozhatta létre. Kizártnak kell tekintenünk, hogy a szentek tiszteletének tagadása mellett a református lakosság áldozatot hozott volna ezért a szoborért.
Ezt támasztja alá az is, hogy a kőfaragó munka számláját a római katolikus egyház okmányai között találtuk meg.
Tervezőjéről és a művészi kőfaragó munka mesteréről még a legutóbbi években sem tudtunk semmit. Helytörténeti kutatásaink során a r. k. egyház okiratai között elfekvő fizetési jegyzék szerint Conti Lipót Antal kőfaragónak, 1742. november 30-án 2000 frt-ot fizettek. Bár ebből az okmányból nem tűnik ki, hogy elődeink mire áldozták ezt a hatalmas összeget, de a számla más adatok összevetése után mégis a Szt. Háromság szoborra terelte a figyelmet. Zavarta a tisztánlátást a városháza és a piarista templom erre az időre eső építése is, ahol szintén jelentős kőfaragó munka merült fel. Kutatásaink során azonban tisztázódott, hogy a városháza építésekor vezetett számadási könykönyvben 1747 április 8-án jegyezték fel a „Pesten lakos Konti Antal kőfaragónak a városházához szükséges 14 ablak kövekért és 3 ajtó ragasztókért fizetett 71 tallért.” A piaristák „Historia Domus”ában is csak később, 1748-ban rögzítették Conti Lipót templomkapun és oltárlépcsőn végzett 70 Ft-os munkáját, amely más adatok szerint 1745—1747 között készült. Ezek hihetően igazolják, hogy az 1742-ben kifizetett 2000 Ft-os kőfaragó munka kizárólag a Szt. Háromság szoborra vonatkozhat.
Felmerült kétségeink eloszlatásához jelentősen hozzájárult a szobor eredeti tervének megtalálása is, amelyre a magisztrátus valamelyik tagja alábbiakat írta: „Ezen definiatió szerint való Statuára fundum Conceptum nosztrum megalkudtunk in (summa) 2000 id ist kétezer forintokba, hogy a jövő esztendőbe 1742 in auerti (?) aprili circa fistum St. Georgy föl is állíthassa Kecskemét városába előre foglalót adtunk (summa 400 azaz négyszáz forintokat. 1741. május 25.”
Miután az eredeti rajzra írt szövegben szereplő összeg megegyezik az 1742 novemberében Continak kifizetett összeggel, ezért írhattuk fel 1959-ben a műemléket megjelölő kőtáblára, hogy a szobor Conti Lipót Antal munkája.
A szobor építéstörténetére vonatkozóan értékes adatot találhatunk a volt ferencrendi szerzetesek Historia Domusában. Ez a megfakult okmány az 1743-as év fontosabb eseményei között arról tudósít, hogy június 22-én Páter Várkonyi Jeremiás házfőnök vezetésével felszentelték a kolostor előtt felépített új Szentháromság szobrot.
A magyar barokk szobrászat Kecskeméten álló emlékének mestere 1708. december 17-én született Sopronban. Művészetének első alapelemeit édesapjától, Conti Péter Antal luganói származású, szintén Sopronban működő stukkószobrásztól tanulhatta. Mint kőfaragó — 5 évi tanulás után — 1726-ban szabadult fel Eysenkölbel Lőrinc mesternél. Főleg Pesten dolgozott, ahol 1733-ban kapott polgárjogot. Feladatot vállalt a klarisszák pesti zárdájának építésénél, majd 1736-tól Thenny János szobrásszal összedolgozva az invalidusok hatalmas épületegyüttesén (mai városháza) tevékenykedett. Jelentős kőfaragó munkát végzett a tabáni Szt. Katalin templomban is.
Pályafutását — alkotó életének számtalan emlékét hátrahagyva — 65 éves korában, 1773. január 15-én fejezte be, amelynek utolsó útja a belvárosi templom kriptájába vezetett. Nevét a pesti József-város egyik utcájával örökítette meg a nagyszerű életműért hálás főváros. Ez az utca korábban, Conti telkeinek emlékét őrizte kb. 150 éven át. (Ma VIII. ker. Tolnai Lajos utca.)
A szobrászati mű kompozíciós megfogalmazását az a követelmény alakította ki, hogy néhány jellegzetes, a megrendelők által is jól ismert segítő szent majdnem embernagyságú alakja kiemelt helyen legyen megjelenítve. Ezek galériáját még a kései középkor kultuszhalmozásba merülő félelemérzete állította össze, olyan megfontolás mellett, hogy soraikban legkülönfélébb bajokra meg lehessen találni a mindenkit meghallgató patrónust.
1740 után az életben maradottak ezek közül választották ki Szt. Rókust, Szt. Sebestyént, Szt. Rozáliát, Szeráfi Szent Ferencet és Szent István vértanút, hogy szobraikat a főhelyen és a frontális részen helyeztessék el a kőfaragóval.
Sebestyént, a Diocletianus-kori római tisztet ez a fogadalmi emlék is megnyilazva ábrázolja, ahol a nyilak általában minden testi bajnak szimbólumai. A XV. század óta pestises időkben is kérték pártfogását a bajbajutottak.
Voltak, akik a pestis öldöklése alatt Szt. Rókushoz, a legismertebb ún. pestises szenthez folyamodtak, aki a legenda szerint az egykori montpellieri kormányzó fia, az olasz pestiskórházak ápolója maga is megkapta a betegséget. S hogy származásánál fogva megkülönböztetett segítséggel ne térhessen ki a sors csapása alól, kivánszorgott egy közeli erdőbe és várta a halált. Itt talált rá a legendás vadászkutya, amely gyógyulásig gondoskodott élelmezéséről. Ezért ábrázolják a szájában cipót tartó kutyával.
Sem Szeráfi Szent Ferenc, sem Szent István vértanú nem pestises szent, mégis könnyű megfesteni, hogyan kerülhettek a Szentháromság szobor főhelyére.
Szeráfi Szent Ferenc nem más, mint a ferencrend alapítója, más néven Assisi Szent Ferenc. Miután Kecskeméten a róm. kat. egyházközség élén 1647-től 1772-ig ferencesrendi szerzetesek álltak, ezért a szobor megvalósításának szervezői, rendjük alapítójának megjelenítéséhez feltétlenül ragaszkodtak.
A megkövezett Szent István, mint az Újszövetség első vértanúja, a kőfaragók, a parittyások, a szabók, a takácsok és a kádárok védőszentje. Alakjának a szobor főhelyén való megjelenítését egyaránt kérhette Conti, a kőfaragó mester, s az is lehet, hogy a helyi céhbeli szabók, takácsok és kádárok ragaszkodtak hozzá.
A szobor főhelye az oszlop nem egészen felemagasságban van, melyet a háromszögletű talpazat barokk szeszélyességű csigavonalai támasztanak alá. Innen szökik a magasba az egyre keskenyedő háromszög keresztmetszetű obelisz, amelynek tetején akantusz levelekből képzett oszlopfejen a Szentháromság szoborcsoport látható.
Bár nem központi helyre, de mégis a főhomlokzatra került, a pestises szentek közé tartozó Szt. Rozália, akinek barlangban ábrázolt alakját a talpazatból kiülő oltárasztal alatt helyezte el a művész. Kultusza a XVII. században fellépő pestis járványok óta lett általános. Egyháztörténeti munkák szerint Rozáliában a XII. században élt Simibaldus gróf remeteségbe vonult leányát tisztelik, akinek csontjait egy palermó feletti barlangban találták meg, halála után ötszáz évvel.
A barokk művészetnek általában a nyugtalanság érzését keltő vonása ennél az alkotásnál is kitűnik. Itt sem találhatók sima nyugodt felületek. A felhők közül kikandikáló angyalfejek és egyéb motívumok a felület mozgalmasságát fokozzák. Megtalálhatók itt is a bárok ízlés elmaradhatatlan figurái a kis puttók, amelyek ion volutákon ülve, a kivilágítás kékfényű lámpáit, vagy Mária felett lebegve a „mennyország királynőjének” koronáját tartják. Ugyanez a játékosság figyelhető meg az obeliszk középmagasságában földgömbön álló csillagkoszorús Mária alaknál is. Itt a földgömbön csúszó kígyó szimbolikus értelemben a világ népeit megtizedelő járványokat, vagy a mindig pusztító szándékkal közeledő gonosz szellemet idézi.
Városunk érdekes szobrászati emlékét szabályos nyolcszög alakú ballusztersor veszi körül, amelynek sarokpilléreit egy-egy szent alakja díszíti. Ezek szinte benépesítik a szobor környékét és úgy tűnik, hogy nagy számuk az egykori megrendelők gazdasági helyzetére is rávilágít. Ide állította a megrendelők kívánsága Szt. Pált, Szt. Pétert, Keresztelő Szt. Jánost, Szt. Antalt, Xavéri Szt. Ferencet, Nepomuki Szt. Jánost, Szt. Imrét és Szt. Flóriánt.
Kutatásaink során megkíséreltük a kecskeméti Szentháromság szobrot az ország néhány pestises oszlopával összehasonlítani. Azt kerestük, hogy találunk-e hasonlót, vagy legalább is rokon vonásokat hordozó másik emlékművet. Úgy ítéljük meg, hogy kompozíciós felfogásában s főleg részletképzéseiben legközelebb áll az Árpád-híd építésekor, a mai Korvin Ottó térről lebontott Szentháromság szoborhoz. Különösen szembetűnő a földgömbön álló csillagkoszorús Mária-szobor, s a fölötte lebegő, koronát tartó puttóalakok. Érdekessége még a kiscelli múzeumba, valamint a volt Zichy kastély udvarán elhelyezett Szentháromság szobornak, hogy a kecskemétivel egyidőben készült. Valószínűleg érdemes lenne a két alkotás stíluskritikai összehasonlítása, mert elképzelhető, hogy az ismeretlen alkotóban Conti Lipót Antalt lehetne felismerni.
Nem sokat tudunk a fogadalmi emlék viszonttagságáról. Igaz, hogy tűzvész nem rongálhatta, bár a pusztító idő mellett egy másik ellensége is többször megtalálható volt a szobor körül; maga az ember. A nagytemplom építésének számadási könyvébe 1786. május 29-én azt jegyezték be, hogy éjjel, az egyébként a példásan egymás mellett élő felekezetek szélsőséges elemei közötti leszámoláskor a szobrot is megrongálták. Kijavítását Fischer Boldizsár az épülő nagytemplom pallérja végezte el 122 forintért. Valószínű, hogy a külső szobrokat és a ballaszter-sort is összetörhették, mert Mayer pesti kőfaragótól is kellett faragott köveket beszerezni. Erre az eseményre vonatkozóan 1786. október 21-én azt jegyzi fel a volt ferences „Háztörténet”, hogy a megtartott vizsgálat után három katona ellen emeltek vádat a rongálásokért.
Ugyanebből a forrásból tudjuk, hogy 1824. július 28-án néhány rosszakaratú ember az éjszaka leple alatt több szobrot megcsonkított a fogadalmi emléket körülvevő ballasztersoron.
Ugyanilyen káros a szobor állagára a hanyagság és a nemtörődömség is. A karbantartás hiánya, a kőkonzerválás elmulasztása már gondokat okozott 1839-ben is. Főleg anyagiak hiánya miatt nehezen akadt gazdája a restaurálásnak, míg végre Ferenczy Móric a város első levéltárosa házankénti gyűjtéssel teremtette elő az anyagi fedezetet. Alig telt el 30 év, 1869-ben Hornyik János a Kecskeméti Lapok hasábjain már ismét szenvedélyesen ostorozza a nemtörődömséget, amelynek következtében összeomlás előtt állt ez a nagyértékű alkotás.
Arról is tudunk, hogy 1891-ben Juhász István és neje Kovács Eszter, valamint Labanc Imre saját költségükön végeztették el a szobor felújítását, amely 3794 forintos áldozatot jelentett. A szobrász és kőfaragó munkák mestere ez alkalommal Jablonszky Vince budapesti kőfaragó volt. Az ő nagylelkűségük tette lehetővé, hogy barokk szobrászatunknak ez a monumentális alkotása még napjainkban is áll. Nincsenek adataink arról, hogy 1891 után mikor végeztek rajta állagmegóvási munkát.
Helyi lapjainkból ismerjük azt az elhatározást, hogy 1939-ben a nagytemplom előtti térre akarták áthelyezni, de a szándékot 60 ezer pengő hiánya megakadályozta.
Egészen 1972-ig elszomorító látványt nyújtott a szobor különösen tagozatainak letöredezéseivel, illesztéseinek meglazulásával és köveinek elmállásával. Az a körülmény is veszélyeztette állagát, hogy a színház építése után elvégzett tereprendezéssel lefolyástalan mélyedésbe került és süllyedni kezdett.
Teljes helyreállítására az Országos Műemléki Felügyelőség megbízása alapján 1972— 74-ben került sor. A munkát a Képzőművészeti Kivitelező Vállalat Műemlékrestauráló Csoportja végezte Molnár Jenő szobrászművész, művészeti vezető és Makai György szobrászművész irányításával.
A kőkonzerválás „mészvízzel”, az elmállott illetve a hiányzó részek pótlása „görömbei” eljárással történt. Megoldották a szobor szűkebb környezetének csapadékvíz elvezetését is.
Azóta felújítva, barokk szépségében emlékeztet a város múltjára.
Juhász István
IRODALOM
Emlékkönyv Hornyik János halálának félévszázados évfordulójára. Szerkesztette: Dr. Garzó József 1935.
Hornyik János: Kecskemét város gazdasági fejlődésének története. Kecskemét 1927.
Entz Géza, Genthon István, Szappanos Jenő: Kecskemét.
(Városképek — Műemlékek.) Műszaki Könyvkiadó 1961. Schoen Arnold: A Budapesti Központi Városháza. Budapest 1930.
Magyarország története. Szerkesztette: Molnár Erik főszerkesztő. Gondolat Könyvkiadó Budapest 1964.
Pallas Nagy Lexikon XIII. kötet. Pallas 1896. Új Magyar Lexikon V. kötet 416. oldal. Dr. Szentgyörgyi András: A kecskeméti piarista templom és rendház története (kézirat).
A helyi ferencesek „Historia Domusa” (latinból fordította Kiss Pál.)
Bács-Kiskun megye múltjából II. kötet. Kecskemét, 1979. 202—204. oldal.
Hornyik János: Kecskemét város története. Kecskemét, 1861. II. kötet 219. oldal.
Dr. Réti Endre: A gyógyító ember. Budapest, 1963. 76. oldal. Magyarországi művészettörténet I. kötet 378—382. old.
(Szerkesztette: Dercsényi Dezső Bp. 1956.)
Budapest Műemlékei II. Akadémiai Kiadó Budapest, 1962. Irta: Horler Miklós 508—509. oldal.
Juhász István: A kecskeméti Szentháromság-szobor
In: Műemlékvédelem, 1981 / 2. szám, 111-117.o.

Egy fogadalmi emlék
Másodszor pedig Kecskemét legendás történetmesélőjének, Hornyik Jánosnak írását közöljük, akinek leírását az is érdekessé teszi, hogy személyes érintettsége is volt a pestisben:
Közelebb lefolyt harmincznyolcz év alatt ötször csapta meg városunkat az epe mirigynek magyarított cholera, keletről beszármazott veszélyes nyavalya.
Az ismeretlen ádáz vendég 1831 –ik évben köszöntött be, leghuzamosabban pusztított és legtöbb áldozatot elragadott.
Másodízben 1836-ban kevés ideig, de az előbbinél sokkal kegyetlenebben dulongott.
Harmadszor 1849-ben a hadjárat nyomorával karöltve támadta meg népünket, de leginkább a hadsereg táboraiban dühöngött.
Negyedízben 1855-ik évben a város délnyugati részét pusztította ; huzamosan dúlva, rémületet gerjesztő mérvben s megdöbbentő választékban szedte áldozatait.
Végre ötödször 1866-ik évi őszén mutatkozott : e volt leggyengébb támadása; Kecskeméten mégis 466 embert s Magyarország területén majd harmadfélszázezer életet kioltott.
A ki a vészangyal öldöklő pallosának ez ötszöri megvillanását túlélte,képletet alakíthat magának ama rémítő állapotról, mit őseink a „pestis“ vagy „dö g h a lá 1“ borzasztó nevezete alatt ismertek.
A cholera előtt 91 évig szünetelt városunk fölött ez istenharagja; de az előtt — a ránk szállott hiteles adatok szerint — száz év alatt szinte öt ízben dúlt a „pestis“, részint Európának egész területén, részint Magyarországban , és városunk népét mindannyiszor keservesen megadóztatta, — élő és erőteljes emberek véletlen és rögtöni elragadozása képezvén a rémitő adóilletéket.
Keletről származott mindig s leginkább a török birodalom tartományaiból csapott át hozzánk a „pestis“, — rendes gyógyszerét eltalálni nem bírták, s valamint a choera eseteinél máig is történni szokott, a dögvész által meglepett emberen sokkal gyorsabb lefolyása volt az életölő nyavalyának, mint a gyógytanban ismert legerősb gyógyszer ellenhatása kifejlődhetett volna.
1644-ről van írott emlékeinkben első nyoma, hogy városunkban a „pestis“ pusztított.
1678-ik évről fel van jegyezve, hogy Kecskeméten a pestisben elhaltak száma 2570 volt, de hiányos e feljegyzés, mert utána e szavak következnek: „hihetőképen többen is.“
1682 ben és 1692-ben ismét nyomát találjuk e pusztító nyavalya dulongásának.
De az ezután következett két utóbbi volt a legkegyetlenebb.
1709-ik évben a magyar alföldön uralkodni kezdett az úgynevezett „guga-halál“, mely hányás, izzadás és rendkívüli főfájással kezdődvén , dögvészes kelevények gyors kifejlődésével
Szerkesztői példánya
rakásra ölte az embereket. Ez emberpusztító nyavalya tavasz kezdetétől augusztus hónap elejéig ötezer embert hullatott el Kecskeméten.
Ekkor a szentferenczrendi szerzetes atyák intézték városunkban a róm. kath. lelkipásztorkodást s nyolcz páter végezte a megriadt városnak mintegy tízezer lelket számító róm. kath. hívei közt a lelki vigasztalást. E nyolcz szerzetes férfiú és naphoszanta ernyedetlen buzgósággal teljesítette lelkészi hivatását a nyavalyás nép között é s hatan pusztultak el a ragályos dögvészben. Az életben maradt kettőnek egyike bennmaradt a zárdában, másik a városban levő puszta kápolnába költözött, hogy a lelki vigasz után esdő nyavalyás népnek annál szabadabban siethessen szolgálatára. Emeljünk kalapot e derék szerzetesek emlékezetére.
Utósa volt az úgynevezett „fekete halál“ 1739 —1740. években, mely kilencz hónap alatt az akkor mintegy húszezer lelket számitó Kecskeméten 3959 r. kath. 2011 ref. összesen 5970 embert lakásra hullatott. Nevezetét e pusztító nyavalya azon jelenségtől nyerte, hogy a benne elhalt ember hullája azonnal megfeketült. Apám első napa Horváth Katalin Hajnal Istvánné, kit jól ismertem, e ragályos mirigyhalál idejében akkor született, midőn naponkint száz halottat temettek el Kecskeméten. Nagyanyám Kis Ágnes idősb Hornyik Ádámné e mirigyes dögvész alkalmával 6 éves leányka volt, egész családja kihalván, egyedül maradt a kis árva, összes vagyonát , azok közt talfai földbirtokát gonosz emberek foglalták el, s 40 évig tartó perlekedéssel csak fiai juthattak hozzá. Végtelen rémület szállotta meg az egész város lakosságát. Egész éveken át temették a halottakat. Koporsóval nem győzték azokat ellátni, hanem zsákba dugva, gyékénybe takarva, legtöbbnyire pedig
10—20-val egy sírra fektetve takarították el. Átalában kihalt a város egész lakosságának egy harmada. A ragályos döghalál megszűnte után számba vétettek azon házak, melyekből a tulajdonos családok minden tagja kihalt: a városi hatóság által az ily házak lezároltattak, ablakaik berakattak s utczakapuik beszegeztettek, huzamos időbe került, mig apáink az Isten haragjának e rémitő pusztítása után megnyugtató vigasztalást nyertek.
A „fekete halál“ dulásakor, e mirigyes dögvészben elhullottak eltemetésére nyittatott meg róm. kath. részről az úgynevezett „szentháromsági temető,“ azóta mindig s most is a város legszebb sirkertje, kis kápolnával díszítve.
Megszűnt a mirigy dulása 1740-ik évi szeptember 14-kén szent kereszt felmagasztaltatása napján.
A városnak róm. kath. vallásu felekezete, a ragályos mirigytől megszabadulás hálaemlékei il, a város öt bejárásánál ugyanannyi keresztet állíttatott s évenkint szent kereszt felmagasztaltatása napját követő vasárnapon, e keresztekhez bucsujáró körmenetet tartott; utóbb ezt, a szentháromsági sírkertben épített kápolnánál rávta le, és máig is évenként teljesíti.
A város közönsége pedig, vallás-különbség nélkül az egész nép nevében egy fogadalmi emléket állított a város piaczán 1742-ik évben , a máig is fenálló „Szent Háromság” díszes szobrát.
Ez emlék eredeti és egykorú rajza 1742-ből a város levéltárában őriztetik, az akkori jegyzőnek saját kézirású feljegyzésével, arról, hogy azt egy pesti kőfaragó készítette 4000 forintért, most megérne bizonynyal 40.000 forintot.
Három oldalán veres márvány tábla van beillesztve, lapidaris alakban bevésett következő chronosticonokkal:
A homlokzaton :
oppIDanI.
KÉT SKeMeTHIENSES.
eX. pIo. ereXenVnt. Voto.
LIberatI.
a. ContagIosa. LUe.*)
Az éjszaknyugati márványlapon:
ANNO. quo.
fVnDItVs. ereXIt.
statVaM. ChrIste.
hanC. tIbI. fIXIt.
pLebs. pla.
ChrIstIaDIs.
sVppLkX. Vt. MIra.
re. VIXII.**)
A délkeleti márványlapon :
ANNO. QUO.
sanCte. DeVs. VeraX.
pIa. sVsCIpe. Vota.
tVorVM.
neX. atroX. LIVor.
Cesset.
reX. DIgne.
poLorVM.***)
Mind az öt szakasz chronosticon kiadja az 1742-ik évet, melyben a szobor felállittatott.
E nagyszerű díszes emlék felállíttatása után a második nemzedék már elfeledte annak kegyeletes czélját, sőt felekezeti építménynek tekintetvén , a folyó század elején annak mellékszobrai barbár módra megcsonkittattak, de mihamarabb az egész teljesen kijavittatott.
Ezután mintegy harmincz év múlva, az idő viszontagságai megint annyira megrongálták azt, hogy az ismétt kijavítás nélkülözhetlennek mutatkozott.
Fiatal férfi voltam ekkor, — nyilvános pályám ötödik évében, 1839-ik évben történt, — magam is felekezeti építménynek hittem s csekély tehetségemhez képest örömest járultam néhány fillérrel a kijavítás költségeihez, midőn néhai Ferenczi Móricz tiszttársam, egy buzgó r. kath. férfiú, házankint gyűjtötte fel az alamizsnát hitsorsosaitól, — s e községi díszes emlék egy helybeli építőmester által csakugyan kijavíttatott.
A legutóbbi kijavítás épen harmincz év előtt történt, és ime községi egyetlen emlékünk gazdátlan állapotában ismét az összeomlás veszélye alatt áll.
Faragott köveinek, márvány tábláinak, mellékszobrainak ragasztéka kihullott s nyiladékaiban verebek tábora fészkel; alapja körül eső és szél elhordta a porhanyó földet s külső védoszlopai többnyire mintegy leégett ház kéménye merednek ki, elhagyatottan, a gondozást nélkülöző földszine fölött.
Polgártársaim, szülővárosunk sok veszélyt kiállott, s mindannyiszor buzgó elöljáróinak s derék polgárainak köszönhette megmaradását. Legyen szabad igénytelen kérdést intéznem hozzátok: tudjátok-e megnevezni ama derék polgárokat, kik a török uralkodás alatt védték, otalmazták atyáitokat, fáradtak, futottak, éhet, szomjat és rabságot szenvedtek őseitekért, a kecskeméti népért? — nem tudjátok, holott tudnotok kellene, hogy róluk kegyelettel megemlékezhessetek.
Birtok-e kimutatni egyetlen helyet, melyen a derék kecskeméti polgár valaha török, tatár és más ellenség ellen védve városát és polgártársait, életét áldozta őseitekért; avagy tudtok-e felmutatni egyetlen emléket, de csak egy tenyérnyi táblácskát, melyen a haza, a nemzet és község hű szolgálata közben érdemeket szerzett polgárok neve följegyezve maradt volna utódaikra? — Nem tudtok; pedig voltak ilyenek.
Ime, van mégis egyetlen emlék a város közepén, annak legszebb pontján, melyet őseitek 127 év előtt fogadalomból emeltek, az isteni gondviselés azon kiváló kegyelmének elismeréséül, hogy az egész város népét kipusztítással fenyegető dögvész rémítő nyavalyáját megszüntette, — és ez emléket engednétek pusztulásra jutni? — én nem hiszem.
A Szentháromság e díszes szobra évenkint kétszer vétetik vallási körmenet tárgyául a r. kath. felekezet által, u. m. Úrnapján és Szentháromság ünnepén, s valószínűleg e jelenség idézte elő azon hiedelmet, mintha ez felekezeti építmény lenne; de a róm. kath. vallásu kecskeméti polgárok maguk részéről, saját szertartásuk szerinti fogadalmukat lerótták a temetőbeli kápona építésével és az öt kereszt felállításával, — a Szentháromság emlékszobrát a város községe emeltette. Hogy a fentebbi latin chronosticonokra ugyanazon nyelven válaszoljak: „res ipsa clama,“ , maga a tárgy beszél. — Az emlék három márvány-tábláján öt szakaszban levő felirat közt van-e egyetlen betű, mely azt felekezetinek igazolná? Nincs! — hanem igenis ott van, hogy Kecskemét város (egész) lakossága (Oppi dani Kecskemethienses) az isteni kegyelemnek hálaomlékéül keresztyén buzgósággal emeltette.
Én mint egyes polgár, eltekintve a felekezetiség kérdésétől, kimondhatatlan léhaságnak tartom egyrészről azt, midőn két vagy három nemzedék emberei annyira el tudják feledni egy ily nagyszerű emlék czélját, mint a Szentháromság e kecskeméti szobra; másrészről nem helyeselhetem a róm. kath. egyházközség azon apathiáját, melylyel ez emlék fentartása iránt viseltetik; de véghetlenül nehezen esnék nekem az, ha e szobor fentartását a városi község visszautasítaná, mely tagadhatatlanul községi fogadalmi emlék s elhanyagoltatás esetébeni összeomlása e városnak nemzedékről nemzedékre kiható szégyenére szolgálna.
Nehogy azonban ez bekövetkezhessék, én háromféle módot tudok s bármelyikét elfogadtatni ajánlom, — nevezetesen
1- er. Szólittassék fel a városi közönség, hogy ez emlékszobrot mielőbb, legközelebb következő tavasz kinyiltával azonnal, a művészet jelenkori színvonalán álló szakértő egyén által javíttassa ki s mint községi fogadalmi emléknek jövőbeni fentartásáról gondoskodjék.
2- or. Ha a városi községhatóság e nemes tisztét teljesíteni nem akarná, a római kath. egyházközség teljesítse azt és e tiszteletes emléket mulhatlanul javíttassa ki.
3- or. Ha a két község e kegyeletes tárgynak kötelességszerű gondozását peres kérdéssé tenné, — bizonyosan lesz felsőbb hatóság, mely azok valamelyikét a fentartás teljesítésére utasítani fogja; nehogy azonban e per lefolyásáig az emlék összeomolják, sorakozzunk polgártársaim! áldozzuk filléreinket, mentsük meg őseink fogadalmi emlékét, s ismét alamizsnából javíttassuk ki.
Én bízom a kecskeméti nép kegyeletérzetében s hiszem, hogy e czélra készséggel fogja filléreit áldozni; ha ebben nem bíznám, ha ezt, nem hinném, kénytelen lennék javalatba hozni azt: bocsássuk áruba ez emléket, — bizonyára széles Magyarország területén lesz oly jóravaló község, mely most is megad érte 10 — 15 ezer forintot, — de már ezt nem akarom.
Videant consules ….
Hornyik János.
*) Kecskemét mezőváros lakosai kegyes fogadalomból emeltették a ragályos dögvésztől megmenekülésük emlékére.
**) Azon évben alapból s emelte neked Krisztus állította ez emlékszobrot az áhitatos keresztyén nép, midőn esedezésére csodaszerüleg életben megtartottad.
***) Azon év emlékére igazságos szent Isten vedd kedvesen tieidnek kegyes fogadalmát s egek hatalmas királya távolítsd tölünk a mirigy halált.
Forrás:
- Kecskeméti Lapok, 1869. július-december (2. évfolyam, 27-52. szám)1869-11-20 / 47. szám 1-2. oldal

Köszönjük, hogy velünk séramóráltál!
Ha érdekelnek további sétáink, átnavigálunk honlapunkra: